4/13/2009

O que MOBIpeople anda a fazer a carros de golf



O que se pode vir a fazer com pequenos carrinhos de golfe. A MOBIpeople está a utilizar vários chassis para desenvolver pequenos meios de transporte.

4/11/2009

Reunião com a MOBIpeople

No passado dia 9 de Abril, realizou-se uma reunião na empresa MOBIpeople, em Coimbra, a qual tem vindo a intervir no projecto Bus CIVITAS ao nível da consultoria e, posteriormente, será responsável pela montagem do autocarro em desenvolvimento. Na reunião estiveram presentes o Engenheiro António Catarino da MOBIpeople, o Professor Carlos Aguiar, os Engenheiros Sérgio Moreira, Nuno Couto e Fátima Kanitar e as alunas dos estágios curriculares da licenciatura de Tecnologia e Design do Produto Lúcia Fernandes e Carla Rocha.
Inicialmente, foi apresentada a fase em que se encontra o projecto actualmente, na qual se fez referência à estrutura do autocarro em material compósito que será produzida pelo Estaleiro Naval de Peniche. Seguidamente, discutiram-se custos de chassis e também custos totais de veículos semelhantes aos que se encontravam em fase de montagem na empresa, como o carrinho de golfe, o carrinho de hospital e a carrinha da IVECO.
Foram apresentados e analisados alguns autocarros e carrinhas que poderiam servir de base ao projecto, como por exemplo o Ecologic Bus da Tecnobus, a carrinha Volkswagen Crafter e o modelo da Fiat Ducato-Transformação (constituído por chassis e cabine).
Verificou-se que na prática o processo de homolgação de veículos de transporte não existe em Portugal, e que no caso do autocarro em desenvolvimento não é necessário realizar o teste de capotamento, uma vez que este é um veículo de transporte de passageiros urbano.

A reunião foi importante pelo facto de terem sido esclarecidos alguns aspectos, concluindo-se que para o tipo de utilização que se pretende fazer, seria mais adequado um autocarro com o piso baixo para facilitar o tráfego de pessoas bem como o acesso das cadeiras de rodas. Pensou-se também que talvez seria mais adequado um autocarro com dimensões reduzidas (semelhante ao Ecologic Bus referido anteriormente), mas estando vários autocarros a circular simultaneamente (número a definir conforme o número médio de pessoas que utilizarão este tipo de transporte). Por fim, ainda se considerou a hipótese de tornar o veículo eléctrico ou até mesmo autónomo.

Reunião com a MOBIpeople

No passado dia 9 de Abril, realizou-se uma reunião na empresa MOBIpeople, em Coimbra, a qual tem vindo a intervir no projecto Bus CIVITAS ao nível da consultoria e, posteriormente, será responsável pela montagem do autocarro em desenvolvimento. Na reunião estiveram presentes o Engenheiro António Catarino da MOBIpeople, o Professor Carlos Aguiar, os Engenheiros Sérgio Moreira, Nuno Couto e Fátima Kanitar e as alunas dos estágios curriculares da licenciatura de Tecnologia e Design do Produto Lúcia Fernandes e Carla Rocha.
Inicialmente, foi apresentada a fase em que se encontra o projecto actualmente, na qual se fez referência à estrutura do autocarro em material compósito que será produzida pelo Estaleiro Naval de Peniche. Seguidamente, discutiram-se custos de chassis e também custos totais de veículos semelhantes aos que se encontravam em fase de montagem na empresa, como o carrinho de golfe, o carrinho de hospital e a carrinha da IVECO.
Foram apresentados e analisados alguns autocarros e carrinhas que poderiam servir de base ao projecto, como por exemplo o Ecologic Bus da Tecnobus, a carrinha Volkswagen Crafter e o modelo da Fiat Ducato-Transformação (constituído por chassis e cabine).
Verificou-se que na prática o processo de homolgação de veículos de transporte não existe em Portugal, e que no caso do autocarro em desenvolvimento não é necessário realizar o teste de capotamento, uma vez que este é um veículo de transporte de passageiros urbano.

A reunião foi importante pelo facto de terem sido esclarecidos alguns aspectos, concluindo-se que para o tipo de utilização que se pretende fazer, seria mais adequado um autocarro com o piso baixo para facilitar o tráfego de pessoas bem como o acesso das cadeiras de rodas. Pensou-se também que talvez seria mais adequado um autocarro com dimensões reduzidas (semelhante ao Ecologic Bus referido anteriormente), mas estando vários autocarros a circular simultaneamente (número a definir conforme o número médio de pessoas que utilizarão este tipo de transporte). Por fim, ainda se considerou a hipótese de tornar o veículo eléctrico ou até mesmo autónomo.

4/10/2009

CIVITAS-ELAN

This financial commitment is based on a strong political will to be recognised as a major actor of sustainable development policy in Europe.
As a policy-driven project, CIVITAS-ELAN will make significant contributions to major global, EU and national policy processes.
Impact and process evaluation have a prominent role in the workplan.
In responding to citizens? needs, CIVITAS-ELAN has identified 18 common headline objectives for each CIVITAS policy field:

* Increasing energy efficiency
* Using alternative fuels
* Cleaning up vehicle fleets (electric, hybrid, integrated strategies)
* Implementing effective, high quality mobility solutions
* Planning intermodal infrastructure with public participation
* Charging for access
* Managing public space and access
* Improving mobility management
* Making walking and cycling more attractive
* Establishing a mobility dialogue with the citizens
* Developing integrated & target-group specific safety/ security strategies
* Increasing road safety
* Improving security in PT
* Implementing flexible mobility services
* Rationalising freight distribution
* Giving priority to clean modes
* Enhancing traveller information & ticketing
* Introducing telematics for clean modes

CIVITAS-ELAN

This financial commitment is based on a strong political will to be recognised as a major actor of sustainable development policy in Europe.
As a policy-driven project, CIVITAS-ELAN will make significant contributions to major global, EU and national policy processes.
Impact and process evaluation have a prominent role in the workplan.
In responding to citizens? needs, CIVITAS-ELAN has identified 18 common headline objectives for each CIVITAS policy field:

* Increasing energy efficiency
* Using alternative fuels
* Cleaning up vehicle fleets (electric, hybrid, integrated strategies)
* Implementing effective, high quality mobility solutions
* Planning intermodal infrastructure with public participation
* Charging for access
* Managing public space and access
* Improving mobility management
* Making walking and cycling more attractive
* Establishing a mobility dialogue with the citizens
* Developing integrated & target-group specific safety/ security strategies
* Increasing road safety
* Improving security in PT
* Implementing flexible mobility services
* Rationalising freight distribution
* Giving priority to clean modes
* Enhancing traveller information & ticketing
* Introducing telematics for clean modes












Cluster da saúde nasceu há um ano para lançar sector a nível mundial

04.04.2008 - 08h56 Abel Coentrão
Portugal verá hoje constituído o seu primeiro pólo de competitividade e tecnologia. E será na saúde. O Health Cluster Portugal (HCP) conseguiu reunir, em meia dúzia de meses, a nata de toda a cadeia de valor do sector: são sete dezenas de instituições públicas e privadas, entre empresas, universidades, centros de investigação e hospitais, que querem fomentar o desenvolvimento de parcerias e projectos inovadores, nacional e internacionalmente, que acrescentem valor e aumentem as exportações nesta área.

Luís Portela, da farmacêutica Bial, será o presidente da associação HCP, que, para além de vários laboratórios e produtores de dispositivos médicos, conta entre os seus associados com outros pesos pesados, como a Fundação Champalimaud e o Instituto Ibérico de Nanotecnologias, na investigação, ou o grupo José de Mello Saúde e os Hospitais Privados de Portugal, na área da prestação de cuidados.

Luís Portela e o grupo de 20 fundadores do HCP foram ultrapassados nas suas melhores expectativas. Esperavam ter no final do primeiro ano uns 50 associados. Têm quase 70 no acto de constituição da associação (ver lista em www.publico.pt), o que demonstra, segundo o líder da maior farmacêutica portuguesa, que "as empresas percebem que há conhecimento profundo, bom, na área das universidades e quem vive nas universidades percebeu que chegou o momento de fazer a ponte com as empresas". A Bial já trilhou esse caminho, e nem a venda de uma das suas divisões de investigação, anunciada precisamente esta semana, ofusca esse trajecto, que se faz de uma ligação estreita com centros de investigação nacionais e estrangeiros e que deu origem a um novo antiepiléptico a lançar no próximo ano.

A associação tem como objectivo fomentar o registo de patentes e a transferência de tecnologia entre quem investiga e quem produz, apostando em áreas já identificadas: o bem-estar/envelhecimento, as doenças neurodegenerativas, vários tipos de cancros e doenças cardiovasculares... e, fruto da integração de centros ligados à engenharia e informática, a e-health. A denominação escolhida, Health Cluster Portugal, visa facilitar a outra tarefa do HCT: a promoção internacional da capacidade de investigação e desenvolvimento instalada em Portugal no sector saúde.

O exemplo escandinavo

Como ponta de lança desse trabalho, o HTC contará, numa das vice-presidências, com o ex-reitor da Universidade sueca de Lund, Per Belfrage, presidente e "alma" do Medicon Valley, um projecto transnacional que colocou a área de Oresund (Dinamarca/Suécia) no mapa mundial da inovação em biotecnologia, atraindo para aquela região milhões de euros em investimentos na área das ciências da vida. As parcerias internacionais que o cluster consiga obter serão essenciais para a captação de fundos do sétimo Programa Quadro de Ciência, que apoiará projectos que reforcem as relações entre a indústria e a investigação num contexto transnacional e no qual se inscreve o objectivo de tornar a Europa no líder mundial em vários sectores, entre eles o da saúde.

Em Portugal, os agentes da saúde ganharam consciência da importância desta corrida. O epicentro deste movimento de clusterização nacional do sector começou no Norte (ver texto ao lado), mas, rapidamente, o projecto, que vem sendo acompanhado de perto pelo Governo, captou o interesse de empresas e instituições das áreas de Coimbra e Lisboa.

O administrador geral da Criostaminal, de Cantanhede, explica por que não poderia ficar de fora. "Este projecto cria condições para que o nosso país seja competitivo a nível internacional", vaticina Raul Santos, satisfeito por poder partilhar recursos e conhecimentos com alguns dos melhores centros de investigação do país, como os três laboratórios associados da Universidade do Porto que tiveram um papel fundamental na constituição do cluster e que deram o exemplo de que "a união faz a força", juntando-se este ano num consórcio, o I3S, onde trabalham mais de 700 investigadores.

MATERIALECOLOGY

Neri Oxman is an architect and researcher currently based at MIT where she is a Presidential Fellow working towards her PhD in Design and Computation. She is a graduate of the AA School of Architecture and previously a medical scholar at the Hebrew University and the Technion Institute of Technology. Her work has recently been displayed at MoMA, now part of its collection. Current work is on display at the International Biennial of Contemporary Art in Seville and the 2008 Beijing Biennial. She has won multiple awards including the Earth Award for Future Crucial Design, HOLCIM Next Generation Award for Sustainable Construction, a Graham Foundation Carter Manny Award, the AICF Award of Excellence, and others. Oxman has given numerous workshops and public lectures at MIT, Harvard, Cornell, Georgia-Tech, UC Berkeley, AIA NY, SOM, KPF, amongst other academic and professional institutions around the world. She has published widely and continues to engage in design at the intellectual and productive interface between science, art and design. (click here)

In the emerging dialogue between design and science, scale and pace play fundamental roles

(from SEED magazine) By MoMA curator Paola Antonelli.

Design and elastic mind (click to enlarge)



Bonnie Ralston, Samuel Sherman © The Museum of Modern Art 2008

In the autumn of 2006, The Museum of Modern Art and Seed launched a series of monthly salons to bring together scientists, designers, and architects, so they could meet and present their work and ideas to each other. Our aim was to explore the promising relationship between science and design and its increasing relevance.

As science and technology accelerate the pace of society, design has become more and more integral to our ability to adapt to change. Indeed, in the past few decades people have coped with dramatic changes in several long-standing relationships—with time, space, information, and individuality, to name a few. Designers are translating these “disruptive” scientific and technological innovations by providing thoughtful guidance and a collaborative approach. In order to step boldly into the future, we need design.

Adaptability is an ancestral distinction of human intelligence, but today’s instant variations in rhythm call for something stronger: elasticity. The by-product of adaptability and acceleration, elasticity means being able to negotiate change and innovation without letting them interfere excessively with one’s own rhythms and goals. It means being able to embrace progress, understanding how to make it our own. One of design’s most fundamental tasks is to help people deal with change. Designers have the ability to grasp momentous changes in technology, science, and social mores and to convert them into objects and ideas that people can understand and use. Without designers, instead of a virtual city of home pages with windows, doors, buttons, and links, the internet would still be a series of obscure strings of code, and appliances would be reduced to standardized skeletons of functions. Without a visual design translation, many fundamental concepts—such as the scope of the human genome or its comparison with that of other primates—would remain ungraspable by most. Designers give life and voice to objects, and along the way they manifest our visions and aspirations for the future, even those we do not yet know we have.

What we’re witnessing today is the emergence of a singular design creativity. Taking their cues from sources as varied as nanostructures, biological systems, topography, and cosmology, designers are introducing new areas of study and influence to their field and endowing their objects with new types of functional gradients. The goal is to facilitate as seamless a movement as possible from fast to slow, virtual to physical, cerebral to sensual, automatic to manual, dynamic to static, mass to niche, global to local, organic to inorganic, and proprietary to common, to mention just a few extreme couplings. Much of this is being done by bona fide designers, but scientists and artists have also turned to design to give method to their productive tinkering, what John Seely Brown has called “thinkering.” They all belong to a new culture in which experimentation is guided by engagement in the world and by open, constructive collaboration with colleagues and other specialists.

Fundamental to this emerging dialogue between design and science is the appreciation of the role of scale in contemporary life. Today, many designers have turned on their heads several late 20th-century infatuations, for instance with speed, dematerialization, miniaturization, and a romantic and exaggerated formal expression of complexity. After all, there is a limit beyond which micro keyboards are too small for a person’s fingers and complexity becomes overwhelming. Examples abound in all fields of people’s desire to return to what is perceived as a human dimension, including gastronomy (the slow food movement), agriculture (organic produce), travel (ecotourism), production of energy (distributed generation), economic aid (microinvestment), and politics (the town hall meeting), to name just a few. Each reflects the idea that global issues are best tackled on an individual or local level. The most contemporary design theory is devoted to the quest for an environment, whether virtual or physical, built in human proportion. Designers who believe in this stance apply the same bottom-up methodology in order to spawn innovations that are organically attuned to human nature and to the world, and they rework priorities so that human beings always come before any celebration of progress, as in the One Laptop per Child project.

The idea of human scale has changed since Charles and Ray Eames’s famous 1968 film Powers of Ten because human perception has been expanded and augmented by technology. Distance is not what it used to be, and neither is time: Not only does it range from the attosecond (10-18 seconds, or the time it takes for light to travel the length of three hydrogen atoms) to the Long Now, the concept that inspired Danny Hillis to establish a foundation whose goal is to promote thinking for the next 10,000 years, but some professionals’ routine commute is a twice-a-month Tokyo-New York round-trip, while others work across several time zones without a need to state their position at any time. Indeed, where and when have become hard to pin down on any who.

The focus now is on ways to break the temporal rhythms imposed by society in order to customize and personalize them. If design is to help enable us to live to the fullest while taking advantage of all the possibilities provided by contemporary science and technology, designers need to make both people and objects perfectly elastic.

The design principles that will accomplish this differ from the so-called human-centered design that functionalist industrial designers of the past 50 years have employed. These new principles embody the great responsibility that comes with design’s new power of giving form and meaning to the degrees of freedom opened by the progress of science and technology. At the Royal College of Art, Anthony Dunne, head of the Design Interactions Department, preaches the importance of “critical design,” or “design for debate,” which he defines as a way of using design as a medium to challenge narrow assumptions, preconceptions, and givens about the role products play in everyday life. It helps us ponder how we really want things to fit into our lives.

Indeed, even as technology offers us more and more options, many agree that we in fact require fewer—not more—objects in our lives. This very simple belief unites the diverse and yet similarly idealistic efforts of many designers worldwide who are trying to inform our lives with the same economy of energy and materials as found in nature. In addition to balancing our lives with the imperatives of new technology, designers today must also consider the impact of their creations on the environment. Organic design has had many different connotations in history, but in its most contemporary meaning it encompasses not only the enthusiastic exploration of natural forms and structures but also interpretations of nature’s economical frameworks and systems. It emerges from the rapidly growing realization that we need to learn to use less matter and energy and to be more efficient. Several factors make contemporary organic design radically different from its past expressions. Towering among these is the computer, whose capacity to master complexity has, perhaps surprisingly, allowed a closeness to the forms and structures of nature never achieved before. Moreover, the urgent need to manage nature’s resources more thoughtfully and economically has provoked a sense of responsibility that is felt—or at least worn as a badge—by contemporary thinkers and doers.

When it comes to design, however, a badge is not enough: According to an annual review by Britain’s Design Council, 80 percent of the environmental impact of the products, services, and infrastructures around us is determined at the design stage. Design needs to engage directly and further develop some of the tools with which it is currently experimenting, such as biomimicry, algorithms and other forms of computational design, and nanotechnology.

All these tools are about giving objects basic yet precise instructions and letting them fully develop and connect in networks and systems, and this is where one of the most powerful new directions for design lies. While traditional design is often about cutting existing materials to shape or, in the best cases, taming and adapting them, computational and nano-design are about generating objects and also about seeing them adapt to different circumstances.

As designers advocate and obtain roles that are more and more integral to the evolution of society, they find themselves at the center of an extraordinary wave of cross-pollination. Interdisciplinary design has existed for decades, but only recently have other communities started to seek designers’ contributions. However, this is just the beginning. The figure of the designer is changing from formgiver to fundamental interpreter of an extraordinarily dynamic reality; one increasingly informed by science and mediated by technology.

Because of their role as intermediaries between research and production, designers often act as the main interpreters in interdisciplinary teams, called upon not only to conceive objects, but also to devise scenarios and strategies. To cope with this responsibility, designers must set the foundations for a strong theory of design—something that is today still missing—and become astute generalists. At that point, they will be in a unique position to become the repositories of contemporary culture’s need for analysis and synthesis, society’s new pragmatic intellectuals.

In these pages, Seed presents seven predominant themes—from visualization to algorithm—that emerged from our Seed/MoMA salons as those underlying this new movement. I hope the ideas advanced here, which reflect those in the Design and the Elastic Mind exhibit, will make waves, and that the waves will ripple into an irresistible discussion on the future role and responsibility of designers. (see in SEED)

— Adapted from the exhibit catalogue, Design and the Elastic Mind © 2008 The Museum of Modern Art, New York

The Universe in 2009

Must be seen on SEED

4/08/2009

Modelação tridimensional do Chassi

Devido à ausência de informações sobre as dimensões do chassi do Toyota Coster (autocarro base do projecto), o engenheiro Nuno Couto necessitou de realizar o levantamento dimensional para concretizar a modelação 3D do respectivo chassi.

Modelação tridimensional do Chassi

Devido à ausência de informações sobre as dimensões do chassi do Toyota Coster (autocarro base do projecto), o engenheiro Nuno Couto necessitou de realizar o levantamento dimensional para concretizar a modelação 3D do respectivo chassi.

Monografia Classe Vouga

Devido à falta de registo 3D dos barcos da classe Vouga, surgiu a ideia de se realizarem os levantamentos dos cascos com o Scan a laser disponibilizado pela Escola Superior Aveiro Norte da Universidade de Aveiro integrado no âmbito dos estágios do curso de Tecnologia e Design de Produto.
Através de uma parceria do Design Studio com a "CENARIO", associação naval localizada no
Cais do Puxadouro, na Ria de Ovar, realizaram-se testes em dois barcos - o "Celta" e o "Marilinda". E posteriormente, procedeu-se ao scan completo do casco do "Celta".
Deste modo, pretende-se com este projecto a realização de um estudo, registo e elaboração de uma monografia sobre a classe Vouga, esperando que esta venha a dar origem à publicação de um ou mais artigos científicos.


Monografia Classe Vouga

Devido à falta de registo 3D dos barcos da classe Vouga, surgiu a ideia de se realizarem os levantamentos dos cascos com o Scan a laser disponibilizado pela Escola Superior Aveiro Norte da Universidade de Aveiro integrado no âmbito dos estágios do curso de Tecnologia e Design de Produto.
Através de uma parceria do Design Studio com a "CENARIO", associação naval localizada no
Cais do Puxadouro, na Ria de Ovar, realizaram-se testes em dois barcos - o "Celta" e o "Marilinda". E posteriormente, procedeu-se ao scan completo do casco do "Celta".
Deste modo, pretende-se com este projecto a realização de um estudo, registo e elaboração de uma monografia sobre a classe Vouga, esperando que esta venha a dar origem à publicação de um ou mais artigos científicos.

Chão e tablier


Chão e tablier


Nova estrutura (em monocoque)








Nova estrutura (em monocoque)








Modelação tridimensional da carroçaria



Modelação tridimensional da carroçaria


Modelação tridimensional das rodas


Modelação tridimensional das rodas


Análise estrutural da estrutura do autocarro

Após a modelação tridimensional da estrutura, a engenheira Fátima Kanitar realizou a análise estrutural, na qual simulou várias situações para testar a sua resistência.

Simulação da flexão

Simulação dos passageiros seguros nos apoios

Simulação da vibração