3/21/2009

Desenho do Arq. Helder Ventura

Desenho do Arq. Helder Ventura

Reunião cluster "Ajudas Técnicas"

Para dinamizar as acções em curso e fortalecer parcerias proponho que se realize uma reunião nas instalações do Design Studio Feup no dia 22 de Abril de 2009 com inicio pelas 14:30. Agradecia que confirmassem a presença para organizarmos a sessão. O Objectivo é a constituição de um "Cluster" de projectos em torno do tema "ajudas técnicas".
Desde já obrigado pela vossa coperação
.

3/19/2009

Ideias

Propus que o Design Studio FEUP pudesse trabalhar mais ou menos nos moldes do Certec (ligações num post anterior), embora mais centrado em design industrial e não tanto em acessibilidade web - neste campo existe já o Certic na UTAD que tem feito muito bom trabalho e conta com óptimos profissionais.
Poderiam ser feitas parcerias com instituições que prestam apoio a pessoas com vários tipos de deficiências e até tentar trabalhar com universidades sénior que encontrássemos no Porto. A literatura sugere que as pessoas nestas universidades tendem a ser "pró-activas" e a estar mais disponíveis para participar em iniciativas de projecto e investigação. Um exemplo são os métodos nórdicos tão em voga da utilização de "focus groups" e de investigação sobre uma perspectiva chamada "user centered". Estabelecer um contacto frequente com as pessoas possibiltará uma maior fluidez no trabalho e uma maior confiança por parte dos participantes. Por outro lado, o Design Studio poderá ser a entidade a quem as instituições recorrerão para os chamados "projectos à medida" (mais uma vez aqui, adoptando-se os moldes do Certec).
Outra das propostas seria tentar trabalhar em conjunto com os hospitais (no caso do Design Studio a proximidade física é uma mais-valia) em projectos para aplicação em ambiente clínico.
Por último, e talvez por pessoal interesse, há uma série de projectos possíveis na área das ajudas técnicas para doentes de AVC. São frequentemente doentes hemiplégicos que requerem objectos passíveis de serem utilizados com uma só mão. Nesta área, outros problemas como a falta de equilíbrio ou o medo de cair condicionam muito a actividade dos doentes pelo que há que projectar objectos que colmatem estas falhas e aumentem a confiança e segurança dos doentes na realização das tarefas.
De um modo geral, o Design Studio poderia contribuir e estar à frente a nível nacional da promoção para a vida independente das pessoas com vários tipos de incapacidades.

Isto é um Vouga



Mais imagens podem ser vistas no Blog da Cenário em Agosto 2008

Isto é um Vouga



Mais imagens podem ser vistas no Blog da Cenário em Agosto 2008

Monografia Classe VOUGA




O Design Studio FEUP e a Associação "Cenário" do cais do Puxadouro na Ria de Ovar estabeleceram uma perceria para o estudo, registo e elaboração de uma monografia sobre a classe Vouga.
Este trabalho que se espera venha a dar origem à publicação de um ou mais artigos científicos e, quem sabe, de um livro, passará pelo levantamento 3D das formas dos cascos de embarcações históricas às quais ainda é possivel aceder, como o famoso "Bill" construido poelo Mestre Gordinho, aos modelos das extinta Brigada Naval indo até aos modelos que actualmente estão em produção.
Este levantamento só é possível pela utilização de sofisticada aparelhagem portátil de digitalização laser da Escola Aveiro Norte da Universidade de Aveiro, integrada no ambito de doiestágios curriculares de alunas da licenciatura em Tecnologia e Design de Produto.
Espera-se que após o levantamento dos obras vivas seja possivel, pelo menos para algumas delas proceder ao trabalho de "engenharia inversa" e modelizar em detalhe todo o conjunto das embarcações.

Monografia Classe VOUGA




O Design Studio FEUP e a Associação "Cenário" do cais do Puxadouro na Ria de Ovar estabeleceram uma perceria para o estudo, registo e elaboração de uma monografia sobre a classe Vouga.
Este trabalho que se espera venha a dar origem à publicação de um ou mais artigos científicos e, quem sabe, de um livro, passará pelo levantamento 3D das formas dos cascos de embarcações históricas às quais ainda é possivel aceder, como o famoso "Bill" construido poelo Mestre Gordinho, aos modelos das extinta Brigada Naval indo até aos modelos que actualmente estão em produção.
Este levantamento só é possível pela utilização de sofisticada aparelhagem portátil de digitalização laser da Escola Aveiro Norte da Universidade de Aveiro, integrada no ambito de doiestágios curriculares de alunas da licenciatura em Tecnologia e Design de Produto.
Espera-se que após o levantamento dos obras vivas seja possivel, pelo menos para algumas delas proceder ao trabalho de "engenharia inversa" e modelizar em detalhe todo o conjunto das embarcações.

3/11/2009

Pedal Power

The Pedal Powered Vehicles Workshop is an activity of the Cultural Transports Unit pedalling from RMIT University in Melbourne. This blog is our way of documenting, sharing and developing the creative process. If you would like to become a member or have any queries please email labate@optusnet.com.au

3/09/2009

Scoot

As deslocações diárias, para o emprego e para casa, dentro das cidades afectam bastante a nossa qualidade de vida. Aqueles longos minutos que perdemos nas filas de trânsito, ou à espera dos transportes públicos, poderiam ser usados para realizar actividades de lazer. Para já não falar nos minutos de vida que perdemos, devido aos stress que nos causa e o dinheiro que nos rouba... Por isso, são muito bem vindas todas as soluções para este problema, como é o caso da Scoot. A Scoot é uma scooter eléctrica, que resulta da colaboração entre a Gro Design, Tim modelmakers e os fotógrafos Korff & van Mierlo e que incorpora uma bateria eléctrica, de última geração, com autonomia para 40-50km. Esta pequena scooter não é só, um meio de transporte limpo, silencioso e económico, como também satisfaz as exigência estéticas de qualquer pessoa.
A Scoot custa 1.500€, tem uma velocidade máxima de 30km/h e cada 50km custam 0,50€.

The Semantic Turn



Responding to cultural demands for meaning, user-friendliness, and fun as well as the opportunities of the emerging information society, The Semantic Turn boldly outlines a new science for design that gives designers previously unavailable grounds on which to state their claims and validate their designs. It sets the stage by reviewing the history of semantic concerns in design, presenting their philosophical roots, examining the new social and technological challenges that professional designers are facing, and offering distinctions among contemporary artifacts that challenge designers.

Written by Klaus Krippendorff, recognized designer and distinguished scholar of communication and language use, the book builds an epistemological bridge between language/communication theory and human-centered conceptions of contemporary artifacts. Clarifying how the semantic turn goes beyond product semantics and differs from other approaches to meaning, Krippendorff develops four new theories of how artifacts make sense and presents a series of meaning-sensitive design methods, illustrated by examples, and evaluative techniques that radically depart from the functionalist and technology-centered tradition in design.

An indispensable guide for the future of the design profession, this book outlines not only a science for design that encourages asking and answering new kinds of questions, it also provides concepts and a vocabulary that enables designers to better partner with the more traditional disciplines of engineering, ergonomics, ecology, cognitive science, information technology, management, and marketing.


Mais detalhes

The Semantic Turn: A New Foundation for Design
Por Klaus Krippendorff
Edition: illustrated
Edição de CRC Press, 2006
ISBN 0415322200, 9780415322201
349 páginas

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The Semantic Turn is a book by Klaus Krippendorff (2006), a design researcher now working at the University of Pennsylvania.

Krippendorff takes an encompassing view of the science of design, centering it on the concept of Meaning. Since "Humans do not see and act on the physical qualities of things, but on what they mean to them" (book, pp. 47), his approach establishes a distance from some industrial design practices, that often focus on Form and Function rather than on meaning.

The semantic turn represents an evolution from Product Semantics by Krippendorff and Butter (1989), that had been defined as "A systematic inquiry into how people attribute meanings to artifacts and interact with them accordingly" and "a vocabulary and methodology for designing artifacts in view of the meanings they could acquire for their users and the communities of their stakeholders". While retaining this emphasis on meaning and on the importance of both theory and practice, the semantic turn extends the concerns of designers first to the new challenges of design, including the design of ever more intangible artifacts such as services, identities, interfaces, multiuser systems, projects and discourses; and second, to consider the meaning of artifacts in use, in language, in the whole life cycle of the artifact, and in an ecology of artifacts.

Main book themes

Human-centeredness

Design "brings forth what would not come naturally (...); proposes realizable artifacts to others (...) must support the lives of ideally large communitites (...) and must make sense to most, ideally to those that have a stake on them" (pp. 25-26). Design thus in intimatelly involved with the meaning stakeholders attribute to artifacts. Designers "consider possible futures (...) evaluate their desirability (...) and create and work out realistic paths from the present towards desirable futures, and propose them to those that can bring a design to fruition" (pp. 28-29). Human-centered design is distinguished from technology-centered design by this emphasis on the meaning stakeholders attribute to artifacts.

Meaning

Attributing meaning to something follows from sensing it, and is a prelude to action. "One always acts according to the meaning of whatever one faces" (pp. 58). Meanings are always someone's construction and depend on context and culture. The same artifact may invoke different meanings in different times and places and for different stakeholders. Designers as a consequence need to get involved into second order understanding: understand each stakeholder understanding of artifacts in order to design artifacts successfully. Since meanings of others cannot be observed directly, designers need to carefully observe actions that imply certain meanings; involve themselves in dialog with stakeholders; and invite them to participate in the design process.

Meaning of artifacts in use

People understand artifacts by their interfaces; not only computer system interfaces but whatever the artifact presents to the user as an indication of its affordances – whatever the artifact affords the user to do with it. Thus scissors and coffee cups have an interface as well as interactive computer systems. The meaning of an artifact in use is then "the range of imaginable senses and actions that users can expect" (pp. 83). Interfaces need to be designed, producing "an intrinsically motivating interaction between human actors and their artifacts" (pp. 83).

Artifacts must be designed to afford initial recognition, exploration and finally reliance, the later when the artifact is so incorporated into the user's world that he hardly notices it or its functioning. Recognition depends on the user's categorization of artifact –how close it is to its ideal type. Exploration is facilitated by informatives such as state indicators, progress reports, confirmations of actions and readiness, alarm signals, close correlations between actions and their expected effects, maps of possibilities, instructions, error messages and feedback. Reliance is enhanced by the degree the artifact is able to invoke intrinsic motivation in the user and provide an operation free of disruptions. A meaningful interface enables effective recognition and exploration and leads to reliance; designers need to involve themselves in second-order understanding of all this.

Meaning of artifacts in language

"The fate of all artifacts is decided in language" (pp.148) , says Krippedorff. Indeed, designers must pay attention to the names that may be used to categorize an artifact as soon as it hits the market; to the adjectives that may be attached to it (is it a fast car? a graceless cell phone? a high class dress?); and to the narratives and stories and judgements that may be told about it. In particular with interfaces, Krippendorff proposes that artifacts should be designed so that their interfaces are [easily] narratable" (pp. 174, emphasis added)

The character of an artifact --the set of adjectives attached to it--, might be assessed using product prototypes by means of semantic differential scales: seven point scales between extreme attributes such as elegant---graceless; or by categorizing free associations made by users upon first seeing or after using an artifact; by examining the content of stories and judgments; or by comparisons against similar artifacts.

Language permeates the life of an artifact even before it is built, in the narratives designers use to influence other stakeholders. And stories are even told nowadays about artifacts defunct years ago. "The meanings that artifacts acquire in use are largely framed in language" (pp.147), as language use directs attention and frames perception.

Meaning in the lives of artifacts

Here Kippendorff invites designers to consider artifacts in their whole life cycle. In the case of industrial products, the life cycle might start with an initial idea, then followed by design, engineering, production, sales, use, storage, maintenance and finally retirement as waste. Well, not "finally" really; designers will then learn about the product's performance and consequences in order to then design new, better products --design never ends. In each phase of the life cycle, the artifact will have to present different meaningful interfaces to varying communities of stakeholder networks that enable it to succeed in one stage and go on to the next: "no artifact can be realized within a culture without being meaningful to those who can move it through its various definitions" (p.186).

Meaning in an ecology of artifacts

Ecology is usually understood nowadays as involving interacting natural species. Humans, however, have created perhaps even more species of artifacts than Nature alone. These artificial species are equally born, evolve, diversify into other species, adapt to market niches and eventually disappear -just as the natural ones. Artifacts may compete, cooperate or be parasitic with other artifacts; for an example of the later, consider spam, which thrives in the Email ecosystem. Whereas natural species interact with one another, species of artifacts usually interact through human agency. People can arrange artifacts together at home, or have them communicate over long distances as is the case with distributed computer systems.

In an ecology of artifacts, the meaning of one must include consideration of its possible interaction with other artifacts, artificial or natural; for instance, roads and gas stations interact with automobiles, and cars interact with the rest or nature through waste and CO2 emissions. "Designers who can handle the ecological meaning of their proposals have a better chance of keeping their designs alive" (pp. 202)

World largest beach ball


Aqui

Evento de Design Export Home ‘09

O júri do IX Concurso de Design Export Home ‘09, formado pela designer Carla Silvestre em representação da Moviflor, pelo designer Carlos Aguiar em representação do Design Studio FEUP , pelo arquitecto Nuno Lacerda em representação da FAUP e designer Francisco Providência em representação do Centro Português de Design, reunido na Exponor no dia 5 de Março das 11:00 h às 15:00h, decidiu por votação directa, atribuir os seguintes prémios:

1º prémio: Aparador Standing, Mundos Perdidos, lda (presente na feira na Gal. 5 / 32);
2º prémio: Boogie, Amaric, indústria de estofos, lda (presente na feira na Gal. 6 / D10);
3º prémio: Mini library, Castro Sousa, móveis, lda (presente na feira na Gal. 5 / 40).

O júri constatou, no entanto, que as peças apresentadas não são nem particularmente exemplares da arte da boa marcenaria, de que deveriam expressar a tradição local, nem projectos de design industrial particularmente cuidados, nem parecem resultar de concertadas políticas estrategicas das empresas que os propõem. Do conjunto ressalta, como tem vindo, infelizmente, a verificar-se noutros eventos deste tipo, um esforço sobretudo de "fazer diferente", sem grande consistência, domínio ou propósito.

Do atrás exposto, preocupados com as consequências exemplares deste tipo de eventos junto dos industriais deste Sector, e animados pelo objectivo de participar de forma proactiva para elevar a qualidade futura do concurso, o júri gostaria de manifestar o seu desconforto pelo equívoco implicitamente patente nas peças apresentadas, entre os contributos do design na sua tradição de conformador de artefactos culturais e a simples exploração avulsa de tendências de consumo, menos determinadas por uma metodologia e uma prática projectual do que pelo simples aproveitamento de conjunturais oportunidades de mercado.

O júri reconhece a importância destes tipo de concursos na dinamização da oferta da indústria nacional, e considerando o carácter de demonstração que as peças nele distinguidas podem vir a desempenhar, sugere uma alteração metodológica, a introduzir no futuro, pela adopção de um novo modelo de regulamento, tomando eventualmente como exemplo as práticas e experiencias de outros certames internacionais do mesmo formato, pelas quais se tem melhor atingido os objectivos desejados.

Carla Silvestre
Carlos Aguiar
Francisco Providência
Nuno Lacerda

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O contexto deste prémio pode ser melhor compreendido em (portal Export Home) onde se pode ler:

Com início em 2000, o evento de design conta já com a sua IX edição consecutiva, constituindo um percurso de sucesso e prestígio.

O Concurso de Design, Export Home.09, integrado no Evento de Design, IX Edição visa reconhecer a importância do design em Portugal, aliando designers/empresas do sector do mobiliário, iluminação e têxtil.

A AEParedes, AEPF, APCM, AIPI, APIMA e AIMMP, dão continuidade e credibilidade a este Evento, de forma a poder intensificar a colaboração de profissionais de design com a indústria portuguesa e assim reforçar a inovação nestes sectores.

Com o objectivo de incentivar as empresas a investir na qualidade, inovação e design do mobiliário, este certame conta com a exposição e concurso de peças previamente seleccionadas, do leque de empresas expositoras da Export Home. A peça a expor deverá estar sempre integrada numa linha comercializável por empresas que tenham um ou mais designers como colaboradores, como prova evidente da sua aposta no design e da consideração da sua importância.

How science can help form a theory of design


In March 2008 Paola Antonelli curated MoMA's critically acclaimed exhibit, "Design and the Elastic Mind." The show, which Seed had the honor of helping to catalyze, explored the myriad ways in which design has become an essential tool for visualizing, understanding, and manipulating the natural world, from the micro to the macro. In our desire to see that conversation evolve, to follow the ideas that emerge from it, and to showcase their application around the world, Seed introduces here a new column by Paola Antonelli on design and science.


see the all article

3/08/2009

IPCA


Nos links à direita ver Licenciatura em design do IPCA. Em breve disponível novo número da revista Ponto D. O trabalho ai desenvolvido merece ser melhor conhecido.

3/05/2009

Banco


Obrigado Lúcia. Dona Carla: Onde estão as imagens da estrutura da carroceiria?

3/04/2009

Projecto BUS Civitas




Projecto BUS Civitas




Concurso de Design

A Sapa Spain está a organizar um concurso de ideias para design de mobiliário em alumínio extrudido, para alunos universitários (dentro e fora de Espanha)
Clicar aqui para mais informações.

2/17/2009

Lista de discussão "PHD_DESIGN"

Há uma lista de discussão de investigadores em design e há muitos investigadores na área das ajudas técnicas e design inclusivo, entre outras.
Vale a pena integrar a lista, não só para acompanhar (diariamente) o que vai sendo feito em termos de investigação em design, mas também para pedir ajuda, ajudar ou partilhar conhecimento com outros investigadores.
O endereço é este.

(Se calhar já começo a abusar nos "posts", mas começando...)

2/16/2009

Design e emoção

O meu caminho até às ajudas técnicas passa pelo interesse e estudo da área de "design e emoção" ou "design para as emoções". Apesar de haver muitos estudos nesta área provenientes da investigação em Marketing, há grandes lições que podemos deles tirar e aproveitar os resultados no estudo do impacto emocional que têm as ajudas técnicas nas vidas de quem as usa. É esse, aliás, o meu tema de investigação.
Como tal, aqui fica o link para a Design & Emotion Society, nascida na Holanda e ligada ao ID-Studiolab, que tem feito um trabalho estupendo na investigação das emoções aplicadas ao design. O site da Design & Emotion Society tem, na área de "Knowledge base" - "Tools and methods" uma série de recursos para os investigadores acerca de como juntar e analisar dados relacionados com as emoções suscitadas pelos produtos. Entre eles está o PrEmo (mencionado também por Renato Bispo num artigo que disponibilizou aqui no blogue).
A tese de doutoramento do Pieter Desmet (autor do PrEmo) que descreve o processo de criação desta ferramenta está também disponível na íntegra para download no site da TU Delft. A ligação directa para a pesquisa desta e de outras teses de doutoramento é esta: http://www.library.tudelft.nl/ws/search/publications/index.htm

2/13/2009

EDTI

Design, the oldest profession of all?

Editorialists, journalists, designers, art historians - all agree that design is a young sector. Is this correct ? Although the design sector may be characterised by young industries, is design really that young ? Looking back at the Crystal Palace exhibition, many people would agree that design is about 150 years old. Again, is this true? Is design the oldest activity of all ?

If we look at the main design domains –product design, communication design, environment design and fashion design– can we tell that design dates from 1851? Human beings made tools and objects well before that date. Can we ignore the fact that they wore clothes, built houses or communicated hundreds and thousands of years before the industrial revolution? The drawings in the Lascaux caves also tell us that man began to think about communication thousands of years ago.

Our ancestors did not call themselves designers but they were acting more or less as designers. The shift that happened at various points in history is that designing became a conscious activity. It became more and more sophisticated, along with technology, market constraints and other developments. Can design be related to a production process – industrialisation – in an age where sustainable development is leading us to a smaller, regional, on-demand scale of production? And, production processes that we consider today as ‘craft’ were at some point at the cutting edge of technology.

So, design activity is probably one of the oldest activities of mankind. The fact that we still consider it as a young profession is merely a sign that design is not yet a mature sector, economically speaking. Although it is exciting to be in a profession that has discovered eternal youth, this brings challenges for designers. It also generates difficulties for career development and one simply cannot make a living from a passion. These are challenges that educators should address and integrate into their programmes.

see here

World Food Programme

Caros Professores,

Antes de mais espero que se encontrem bem.

Escrevo para fazer um ponto de situação na relação criada entre a FEUP e a WFP-UN.

Após o fim da minha Tese e da visita do Mr. Tanubrata à FEUP, ficou a intenção de se "repetir" a experiência, abrindo a porta para outros alunos da FEUP. A LDU Logistics Development Unit, a unidade em que trabalho, sendo responsável pelas iniciativas de desenvolvimento, será a coordenadora destas iniciativas.

No mês passado em que tivemos a definir o plano de trabalho, ficou estabelecido que se daria prioridade á FEUP e à Georgia Tech University dos EUA, na colaboração com universidades em projectos de inovação. Como tal os diversos directores da WFP serão convidados a apresentar propostas de projecto que serão enviadas para a FEUP para alocação de alunos (em caso de interesse). Prevejo que pelo menos 1 ou 2 projectos sejam apresentados por semestre. Como só foi possível definir esta colaboração agora, os primeiros projectos poderão ocorrer a partir do 2 semestre.

No que diz respeito a esta colaboração (um exemplo entre outras possíveis iniciativas), acredito que a FEUP como faculdade de referência, pode apresentar-se como solução a muitos dos desafios que se apresentam nas Nações Unidas. Numa altura de desafios, acredito no saber que a nossa faculdade possui, e espero contribuir para tornar este saber útil a nível mundial.

Cumprimentos Romanas,

Sérgio Guedes Silva.

ver site

2/12/2009

KDG

The goal is to create architectural solutions that can demonstrate responsive and intelligently active behaviors with respect to changing individual, social and environmental needs. Kinetic function is used as a technological design strategy for building types that are efficient in form, lightweight, and inherently flexible with respect to various contexts and a diversity of purposes. Intelligent kinetic systems arise from the isomorphic convergence of three key elements: structural engineering, embedded computation and adaptable architecture. Such systems shall serve as a practical means for inventing entirely new ways of developing spaces, and the designing and building environments that address dynamic, flexible and constantly changing needs.See here

Discurso directo

Às vezes, em vez de insistir na literatura, vale a pena tentar saber através de quem realmente as usa, qual o impacto que têm as ajudas técnicas nas vidas das pessoas.
Site com histórias sobre a utilização de ajudas técnicas.

2/10/2009

Ano Europeu da Criatividade

Abertura oficial do Ano Europeu da Criatividade e Inovação em Portugal

No passado dia 3, no Centro Cultural de Belém, decorreu a abertura oficial do Ano Europeu da Criatividade e Inovação em Portugal, presidida por Carlos Zorrinho Coordenador Nacional do AECI e Margarida Marques, Chefe da Representação da Comissão Europeia em Portugal.
A sessão de manhã contou com a presença de Don Tapscoot que abordou o tema ‘Governação 2.0: Como a Geração Internet está a mudar a governação, a inovação e a democracia’. A parte da tarde foi dedicada a uma mostra de boas práticas no que respeita a aplicação da Criatividade e Inovação e contou com a presença de diversos oradores.

centro português de design agenda

28 Fevereiro 2009
INOV-Art | 1ª fase de candidaturas
Data limite
Local: Lisboa


08 Março 2009
Observeur du Design | 10ª edição_ exposição
Data limite
Local: Paris, França



21 | 29 Março 2009
Inhouse | Exponor
Local: Matosinhos


31 Março 2009
The World Design Capital 2012 | inscrições
Data limite
Local: Seoul, Coreia do Sul


13 Fevereiro 2009
Plagiarius Awards 2008_ cerimónia de entrega de prémios
Local: Frankfurt, Alemanha


06 Março 2009
Concurso InPAR - Oceanário de Lisboa
Data limite
Local: Lisboa
sgranchinho@oceanario.pt

30 Junho 2009 | 31 Janeiro 20010
Wolda’ 09 | The Worldwide Logo Design Annual
Datas limite
Local: Milão, Itália
areti@wolda.org


16 | 18 Junho 2009
Design Plus_ Material Vision 2009
Local: Frankfurt, Alemanha
www.messefrankfurt.com
materialvision@german-design-council.de | www.german-design-council.de


17 de Fevereiro
Conferência com o designer argentino Norberto Chaves | ISEC
Local: Lisboa


23 | 27 de Fevereiro de 2009

Workshop de Colagem Digital | FBAUL CIEAM_ entrevistas
Local: Lisboa
cieam@fba.ul.pt

2/09/2009

The World Design Capital 2012 | inscrições


O Projecto The World Design Capital é bianual e tem por objectivo promover o recurso ao design como ferramenta essencial das várias áreas da vida das cidades: social, económica e cultural. Está aberto a todas as cidades interessadas. A cidade eleita capital mundial do design para 2010 é Seoul.
Para a edição seguinte o júri que seleccionará as candidaturas é composto pelo Prof. Carlos Hinrichsen, Presidente do Icsid (Chile), Deyan Sudjic, Director do Design Museum (Reino unido), Guto Indio da Costa, Arquitecto (Brasil) e Se-hoon Oh, Mayor de Seoul (Coreia do Sul).
Data limite de inscrição: 31 de Março.
Formulário de inscrição e informações: www.worlddesigncapital.com







With more than half the world's population now living in urban areas, cities are facing dramatic changes in how they adapt to their rising populations and effectively provide for the businesses that feed their economic growth. The future success of each city lies in the hands of those who plan, design and manage the shared spaces and functions of their city.

Design then, is an increasingly fundamental tool in all levels of public and private development. For cities, design is at their very core and is leveraged in business, with citizens, as well as in government to make cities more attractive, more liveable and more efficient.

The World Design Capital is a city promotion project celebrating the merits of design. Held biennially, it seeks to highlight the accomplishments of cities that are truly leveraging design as a tool to improve the social, cultural and economic life of cities, throughout a yearlong programme of design-related events.

While there are many titles that recognise individual accomplishments in design, the World Design Capital designation is unique, as it aims to focus on the broader essence of design's impact on urban spaces, economies and citizens. The vision of the World Design Capital project is to promote and encourage the use of design to further the social, economic and cultural development of the world's cities.

The designation provides a distinctive opportunity for the selected city to showcase their accomplishments in attracting and promoting creative industries, as well as demonstrate how government and industry work in concert with educational institutions, designers and its citizens to revitalise and reinveint the urban environment.

Conferência com o designer argentino Norberto Chaves | ISEC

No próximo dia 17 de Fevereiro, às 17h00, no ISEC, em Lisboa, decorrerá uma conferência com o designer argentino Norberto Chaves, organizada pela Unidade Cientifico Pedagógica de Design e Artes Gráficas.
Norberto Chaves (n. Buenos Aires 1942) é uma referência obrigatória do design de comunicação, nomeadamente nas áreas de marcas e identidade corporativa. Tem vários livros publicados, como ‘La Imagen Corporativa’, ‘El Oficio de Diseñar: propuestas a la conciencia critica a los que comienzan’, ‘El Diseño Invisible: siete lecciones sobres la intervencion culta en el habitat humano’, ‘La Imagen Corporativa: teoria y metodologia de la identificacion institucional’. Leccionou na EINA de Barcelona, e na Faculdade de Arquitectura de Buenos Aires.
É sócio-fundador da I+C Consultores: www.icconsultores.net
Os alunos externos ao ISEC deverão inscrever-se em: http://gcd.isec.universitas.pt através do link ‘Sujeita a inscrção para externos ao ISEC’.

[ Social Design Blog MANIFESTO ]

We are part of a growing number of design professionals, design students, and design thinkers who are committed to promoting design as a tool for social change, and who see in the design discipline a far broader role to play than that of a silent accomplice to market strategies, brand enhancement, consumption and the normalization of social and cultural values.

As designers and uppermost as citizens, we witness the rising tautness in the current economic, politic and environmental situation. In our jobs, and in our lives, we long to do more. Particularly as designers, we intuit our strategic placing in the larger capitalist logic we work with/for (some against, or about - but one would have to agree there is always some degree of relation) should grant us great opportunities to bring about positive change. Are we seizing that momentum?

All this, is about social engagement, and that can only happen through critical observation and thinking. This blog aims to be a space for just that.

Kate and Joana, who met while collaborating for the SocialDesignSite, firstly initiated this blog. The SocialDesignSite is a not-for-profit organization that aims to foster and facilitate a discourse on social design by establishing a unique interactive online platform. They present a vast array of innovative projects that help develop and sharpen our common understanding of social design both in context as in practice.

This blog shares with the SocialDesignSite the aim to create awareness and promote reflection towards how we could do things differently, how do we bring about positive change, and why we have chosen to organize ourselves the ways we have.
If the SocialDesignSite has earned its place as a reference for exhibiting and categorizing exemplary social design projects from a variety of fields, this blog will complement that by a deeper problematization on the issues those projects address.

To achieve that, thinkers, writers, critics, scholars and theoreticians of all backgrounds will be called to contribute. Hopefully, this will enhance the tranformation of all the available online knowledge into evaluation and inquiry. This discussion of the developing concept of social design, and the gain of perspective and understanding about models, methods and instruments available, aims to evaluate the impact on the social world and explore the possibilities of what we could do differently.

This blog is a place to ask questions, debate the multitude of answers, and bring completely new perspectives to the table.

The SocialDesignBlog writers and contributors,
November 2008

2/02/2009

CES EduPack Symposium & Courses

Cambridge University
April 1-3, 2009

An event for materials educators in engineering, science, processing and design

This is a new event, offering a great opportunity to share experience, pick up new ideas for teaching, to network with colleagues, and to get training.

Join us for the main Symposium on April 3, with the option of dinner on the evening of April 2. The Symposium will be packed with ideas for use of CES EduPack and for materials education in general. Talks from materials educators at leading universities will cover a wide range of subject areas.

Symposium poster session, April 3, 2009
"Enhancing Teaching and Learning"

All participants are invited to present a poster during the Symposium. There will be an opportunity to view posters during Symposium breaks.
The title of the poster session is "Enhancing Teaching and Learning". We invite posters that describe any novel or interesting approach to the teaching of materials and processes in engineering, science, processing, or design. The aim of the session is to facilitate networking and exchange of ideas between participants. The posters do not need to describe use of CES EduPack, although EduPack will obviously be of great relevance to all Symposiym attendees.

Register here for the Symposium.

Design Boom Newsletter

Designing Out Stigma - The potential of Contradictory Symbolic Imagery

Article by Renato Bispo